Telefoni

Oppdatert 17. desember 2014

Hva omfatter tjenesten? Tjenesten omfatter drift av felles fasttelefoniløsning som inkluderer:
  • Sentralbord
  • Telefonsentral
Tjenesten dekker ikke:
  • Tellerskritt
  • Telefonapparater
  • Mobiltelefoni
Hvordan leveres tjenesten?
  • Sentralt driftet telefoniløsning
  • Telefonapparatene kobles opp via kommunenes nettverk
  • Utstyr bestilles/skaffes til veie av egen kommune.
  • Utstyr skal godkjennes av IØD.
  • Henvendelse om feil og problemer skjer direkte til leverandør. IØDs Service Desk kan evt. være behjelpelig med å kvalifisere saken
Hvilke kvalitetskrav skal
gjelde?
  • Installasjoner gjennomføres av autoriserte leverandører iht. avtale mellom kommunene og IØD.
  • Feilretting innen gitte frister iht. prioritet av saken
Hvilke forutsetninger gjelder
for kvalitetskravene?
  • Kommunene må sikre drift ved strømbrudd
    • Kommunens nettverk må utstyres med nødstrøm hele føringsveien inn til sentralt datarom.
    • Kommunens nettverksutstyr og telefonapparater må støtte PoE (Power over Ethernet)
  • Kommunene må ha avtale med en felles operatør.
  • Telefonutstyr må være godkjent av IØD i hht. Godkjent Produktliste (GPL).
  • Nettverksutstyret må være kompatibelt med telefoniløsningen.
  • Det må være tilfredsstillende kabling ut til telefoniutstyr